tirsdag 17. august 2010

Riktig mat og psykisk helse


Idag satte jeg meg ned og leste litt ang kosthold i forholdt til hvordan det påvirker humøret.
Jeg fant i grunnen en del spennende, så til uka har jeg tenkt å handle inn noen matvarer som skal være gunstig for meg.

Forskning viser at det KAN være sammenheng på mangel på av forskjellige stoffer og forskjellige psykiske lidelser.

For eksempel:

Angst: Folsyre og Magnesium.
(Disse stoffene kan man finne rikelig i: Spinat, Brokkoli, Kalkun og Appelsin).

Depresjon: Vitamin B6, B3 og C, Folsyre, Magnesium, Sink, Selen, Tryptofan, Omega-3 fettsyrer, Tyrosin og GABA.
(Banan, Laks, Kylling, Asparges, Peanøtter og Squash).

Irritabilitet: Vitamin B6, Magnesium og Selen.
(Kiwi, Cashewnøtter, Avokado og Yoghurt).

Stress: Vitamin B6, B3 og Magnesium.
(Poteter, sopp og kål).

Søvnløshet: Magnesium.
(Jordbær, Sjokolade, Mandler og Lammekjøtt).

Fra dobbeltdiagnose.no



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar